Instrukcje strukturalne

Nawiasy klamrowe { } pozwalają utworzyć blok instrukcji (grupujący zero lub więcej instrukcji). Blok może być użyty w dowolnym miejscu, w którym jest spodziewana pojedyncza instrukcja.


 if ( warunek )  instrukcja ;	//  Instrukcja warunkowa, np.
 else   instrukcja ; 		//   if(a>0) Console.WriteLine("a jest dodatnie");



switch ( wyrażenie ) {                   // Instrukcja switch oblicza wartość
   case  stała1 :  instrukcje ;  break ; // wyrażenia i jeśli zgadza się ono
   ...                                   // z jedną ze stałych występujących po
   default:  instrukcje ;  break ;       // słowie case, to są wykonywane odpowiednie
}                                        // instrukcje - w przeciwnym razie sterowanie
                                         // przechodzi do instrukcji po  default.
            // Instrukcja switch może obliczać tylko predefiniowane typy.
            // Instrukcje po case/default muszą być zakończone jedną z
            // instrukcji skoku - break, goto, continue, return lub throw.


while ( warunek ) {  // instrukcja jest wykonywana dopóki
instrukcje ;         // spełniony jest warunek, np.
}                    //  int a = 0; 
                     //  while ( a < 10 ) System.Console.Write( a ); 



do  {                // inna postać pętli  while, w której najpierw wykonywana jest
   instrukcje;       // instrukcja, a dopiero później sprawdzany warunek.
}  while( warunek );



for ( inicjalizacja ;  warunek ; modyfikacja ) {
	instrukcje ; 	// Pętla wykonywana dopóki prawdziwy jest warunek.
}                       // Przed wejściem do pętli wykonywana jest instrukcja
                        // inicjalizacji (zmiennej sterującej) , natomiast po
                        // każdym przebiegu pętli  wykonywana jest instrukcja
                        // modyfikacji, np.  for(int i=0; i <10; i++){...}


foreach ( wartość_typu  in  IEnumerable ) {
   instrukcje ;         // Pozwala przejść przez kolekcję (w tym tablicę), np.
   ...                  //   int[ ]  tabl = {1,2,3,4,5};
}                       //  foreach( int a in tabl ) System.Console.Write( a ) ;

return : przekazuje sterowanie do miejsca wywołania obecnej metody (użyta w funkcji Main powoduje wyjście z programu). Do return przekazujemy jako argument wartość, która ma zostać zwrócona do miejsca wywołania (chyba, że jest używana wewnątrz metody zadeklarowanej jako void - wtedy nie podajemy żadnego argumentu). Np. return ( a > b ) ;

break : instrukcja skoku przenosząca sterowanie poza obecną pętlę while, for lub instrukcję switch.

continue : powoduje pominięcie instrukcji zawartych w pętli, w której się znajduje i rozpoczęcie kolejnej iteracji tej pętli.

goto : pozwala wykonać skok do podanej etykiety.


prev | Strona Główna | next

Copyright © 2006 Daniel Dusiński
Wszelkie prawa zastrzeżone