Nawiasy klamrowe { } pozwalają utworzyć blok instrukcji (grupujący zero lub więcej instrukcji). Blok może być użyty w dowolnym miejscu, w którym jest spodziewana pojedyncza instrukcja.
if ( warunek ) instrukcja ; // Instrukcja warunkowa, np. else instrukcja ; //if(a>0) Console.WriteLine("a jest dodatnie");
switch ( wyrażenie ) { // Instrukcja switch oblicza wartość case stała1 : instrukcje ; break ; // wyrażenia i jeśli zgadza się ono ... // z jedną ze stałych występujących po default: instrukcje ; break ; // słowie case, to są wykonywane odpowiednie } // instrukcje - w przeciwnym razie sterowanie // przechodzi do instrukcji po default. // Instrukcja switch może obliczać tylko predefiniowane typy. // Instrukcje po case/default muszą być zakończone jedną z // instrukcji skoku - break, goto, continue, return lub throw. while ( warunek ) { // instrukcja jest wykonywana dopóki instrukcje ; // spełniony jest warunek, np. } //int a = 0;
//while ( a < 10 ) System.Console.Write( a );
do { // inna postać pętli while, w której najpierw wykonywana jest instrukcje; // instrukcja, a dopiero później sprawdzany warunek. } while( warunek ); for ( inicjalizacja ; warunek ; modyfikacja ) { instrukcje ; // Pętla wykonywana dopóki prawdziwy jest warunek. } // Przed wejściem do pętli wykonywana jest instrukcja // inicjalizacji (zmiennej sterującej) , natomiast po // każdym przebiegu pętli wykonywana jest instrukcja // modyfikacji, np. for(int i=0; i <10; i++){...} foreach ( wartość_typu in IEnumerable ) { instrukcje ; // Pozwala przejść przez kolekcję (w tym tablicę), np. ... // int[ ] tabl = {1,2,3,4,5}; } // foreach( int a in tabl ) System.Console.Write( a ) ;
return : przekazuje sterowanie do miejsca wywołania obecnej
metody (użyta w funkcji Main powoduje wyjście z programu). Do return
przekazujemy jako argument wartość, która ma zostać zwrócona do miejsca
wywołania (chyba, że jest używana wewnątrz metody zadeklarowanej jako
void - wtedy nie podajemy żadnego argumentu).
Np. return ( a > b ) ;
break : instrukcja skoku przenosząca sterowanie poza obecną pętlę while, for lub instrukcję switch.
continue : powoduje pominięcie instrukcji zawartych w pętli, w której się znajduje i rozpoczęcie kolejnej iteracji tej pętli.
goto : pozwala wykonać skok do podanej etykiety.