MENU:

przedmioty dwujęzyczne   

powrót do menu głównego  

Publiczne Gimnazjum nr 43 im

 

 

 

DWUJĘZYCZNOŚĆ NA LEKCJACH CHEMII

 

 

Zadanie stojące przed nauczycielem to przede wszystkim nauczyć uczniów chemii – nowego dla nich przedmiotu na poziomie gimnazjum, przygotować do egzaminu zewnętrznego, wieńczącego ten etap szkolny.

Stopniowo wprowadzane elementy języka niemieckiego stanowią swoistą ciekawostkę na zajęciach chemii, poszerzając zasób słownictwa wybranego przez nich języka obcego o ważną dziedzinę nauki.

Tematy lekcji formułowane w języku polskim zwykle dopełniane są odpowiednikami w języku niemieckim. W trakcie lekcji uczniowie mają również podawane dwujęzycznie najważniejsze pojęcia, a także m.in. nazwy pierwiastków, związków chemicznych, reakcji charakterystycznych, sprzętu chemicznego, tematy doświadczeń, zapisy słowne przebiegu reakcji chemicznych.

"Młodzi chemicy" wykonują prace dodatkowe, m. in. plakaty związane z wybranymi zagadnieniami np. z ekologią, gdzie wykazują się znajomością terminologii niemieckiej. Efekty pracy prezentowane są również na forum szkoły - na specjalnie wydzielonych do tego tablicach. Uczniowie przygotowują również prezentacje multimedialne.

Ocenianie w tak ścisłym przedmiocie przebiega dwutorowo - osobno za treści merytoryczne i osobno za znajomość pojęć w języku niemieckim.

Rośnie zainteresowanie językiem, którego nasi gimnazjaliści uczą się w wymiarze umożliwiającym zdobycie certyfikatu, a jednocześnie także uatrakcyjnieniu ulega sam przedmiot - chemia. To dodatkowa motywacja do uczenia się nie tylko języków obcych!!!

 

 

Image