MENU:

przedmioty dwujęzyczne   

powrót do menu głównego  

gimnazjum43


W Gimnazjum 43 geografia nauczana jest dwujęzycznie od czterech lat. Uczniowie rozpoczynający naukę w klasach dwujęzycznych poznają podstawowe słownictwo geograficzne w języku niemieckim.
Słownictwo wprowadzane jest stopniowo np. zapisujemy temat lekcji w języku polskim i niemieckim. Przyswajanie nowego słownictwa następuje poprzez metodę aktywnego opisu, która polega na wykorzystywaniu ilustracji, rysunków, schematów do wyjaśniania procesów przyrodniczych lub określania cech zjawisk geograficznych. Ważnym elementem tej metody jest wizualizacja poznawanych treści , co pozwala na łatwiejsze zapamiętywanie materiału jak również pojęć w języku niemieckim (Zał.1)
Utrwalanie i powtarzanie wiedzy umożliwiają dodatkowe ćwiczenia , które uczniowie otrzymują na osobnych kartach pracy.
Uczniowie zobligowani są do zbierania materiałów w celu dokumentowania swojego procesu uczenia się.
W zależności od stopnia trudności omawianego tematu uczniowie otrzymują zestawienie słówek wykorzystywanych na lekcji.
Ułatwia to utrwalenie i powtórzenie wiedzy , jak również rozwiązywanie zadań dodatkowych. (Zał. 2)
Aby urozmaicić nauczanie dwujęzyczne geografii uczniowie wykonują plakaty w języku niemieckim (Lernplakat) dotyczące poznawanych treści np. budowa układu słonecznego.
Plakaty te zawieszamy na tablicach w sali geograficznej, dzięki temu uczniowie oswajają się ze słownictwem i uświadamiają sobie, że języka niemieckiego nie używa się jedynie na lekcji niemieckiego.
W drugich klasach realizowany jest projekt pt: Migracje w mojej rodzinie (Migrationen in meiner Familie).
Nawiązuje on do programu nauczania.
Uczniowie wykonują plakaty dotyczące kierunków i przyczyn migracji w swojej rodzinie, gdzie opisy wykonywane są w języku niemieckim.
Projekt kończy się prezentacją wybranych prac (Zał 3). Priorytetem w nauczaniu dwujęzycznym geografii jest przede wszystkim to , aby uczniowie poznali i rozumieli treści geograficzne w języku polskim, język niemiecki służy jako narzędzie do przekazywania wiedzy. Nauczanie dwujęzyczne daje uczniom możliwość wykazania się znajomością języka niemieckiego nie tylko na lekcjach niemieckiego ale także na innych przedmiotach m. in. na geografii.