Zarządzanie informacją
1. Badania marketingowe jako źródło pozyskiwania informacji
Kluczem
do zarządzania opieką zdrowotną, tak jak każdą inną dziedziną działalności,
są systemy zarządzania informacją.
Obejmują one określoną „architekturę” informatyczną, sprzęt,
oprogramowanie oraz dobrze wyszkolony personel. Oczywistym jest bowiem, że
sztuka podejmowania decyzji to umiejętność korzystania z informacji. Jeszcze
do niedawna nie mieliśmy powszechnej świadomości w tym zakresie.
W
procesach podejmowania decyzji menedżerowie marketingu zgłaszają określone
zapotrzebowanie na informacje. Zapotrzebowanie to jest konfrontowane z zasobami
informacji przetworzonych wcześniej, w innych procesach decyzyjnych. Jeśli
istnieje w tym zakresie rozbieżność, to powstaje określona luka informacyjna rodząca potrzebę pozyskania dodatkowych danych
poprzez badania marketingowe.
Aktualnie
w sposób istotny rośnie znaczenie badań marketingowych. Wpływają na to
przede wszystkim następujące zjawiska1:
•szybkość
zmian zachodzących w otoczeniu technologicznym, ekonomicznym, społecznym, co
powoduje, iż organizacje, przedsiębiorstwa mają coraz mniej czasu na działania
adaptacyjne,
•złożoność
przewidywania popytu (liczba czynników oddziałujących na popyt rośnie wraz z
procesami globalizacji, wzrostem zamożności społeczeństw w krajach wysoko
rozwiniętych, czynników socjalnych),
•złożoność
zachowań konsumentów i rosnące wymagania co do sposobów i środków
zaspokajania potrzeb,
•rozszerzanie
się zasięgu terytorialnego ryzyka poszczególnych dóbr i usług, w związku z
tym konieczność ekspansji przestrzennej wielu jednostek,
•rosnące
ryzyko w lansowaniu nowych produktów, w tym także usług.
Badania marketingowe
najczęściej określa się jako „(...) celowe, systematyczne i obiektywne
gromadzenie, przetwarzanie i analiza danych istotnych dla podejmowania decyzji z
zakresu marketingu w przedsiębiorstwie”2. Obejmują one zarówno
diagnozę potrzeb informacyjnych instytucji, jak również selekcję zmiennych
oraz gromadzenie, analizowanie i interpretowanie danych służących
podejmowaniu decyzji.
Badania
marketingowe tworzą swoisty pomost między organizacją a pośrednikami i
ostatecznymi nabywcami, czyli między organizacja a rynkiem. Pozwalają one
ograniczyć zakres subiektywnych przesłanek podejmowania decyzji, wynikających
np. z intuicji, rutyny, emocji decydenta. Służą zatem zmniejszaniu niepewności
towarzyszącej działaniom menedżerów, szczególnie w sferze decyzji
marketingowych. W literaturze artykułuje się trzy typy celów badań
marketingowych3:
•pomoc
w zrozumieniu, tj. opisanie, analizowanie, pomiar i przewidywanie popytu oraz
czynników wpływających na tę kategorię,
•pomoc
w decydowaniu — zidentyfikowanie środków umożliwiających oddziaływanie na
popyt oraz określenie optymalnego poziomu tego oddziaływania,
•pomoc
w kontroli — analiza otrzymanych wyników.
Cele te ilustruje rysunek zamieszczony poniżej:
Rys. 1. Cele badań marketingowych
Źródło:
Opracowanie własne na podstawie: K. Mazurek-Łopacińska (red.), op.cit.,
s. 15.
Do
istotnych obszarów badań marketingowych należy zaliczyć:
•określenie
pozycji rynkowej i kierunków jej rozwoju (np. wskaźniki struktury i dynamiki
udziału w rynku, analiza konkurencyjności firmy na tle jej atutów i słabości,
analiza konkurencji),
•wyznaczanie
segmentów rynku (kryteria i procedura segmentacji, wybór i ocena atrakcyjności
segmentów i wybór rynku docelowego),
•badania
związane z produktem — usługą (badania nad nową usługą, pozycjonowanie
usługi, badania nad identyfikacją faz cyklu życia),
•badanie
cen (np. testowanie cen nowych usług, ustalanie kryteriów zmian cen,
elastyczności cenowej popytu),
•badania
systemu dystrybucji (np. analiza i dobór koncepcji kanałów dystrybucji, dostępności
i poziomu obsługi klientów),
•badania
skuteczności systemu komunikacji (np. badanie skuteczności działań
promocyjnych, pomiar efektów promocji sprzedaży).
Projektując
konkretny rodzaj badań marketingowych należy mieć na względzie kolejne etapy
procesu badawczego.
Typowy
przebieg tego procesu obejmuje następujące etapy:
•określenie
problemu decyzyjnego,
•ustalenie
celów badania i formułowanie hipotez,
•zaplanowanie
badania,
•zebranie,
przetworzenie i analiza danych — wybór metod,
•przygotowanie
raportu z badania i zaleceń decyzyjnych.
2. Tworzenie baz danych
Z
punktu widzenia procesów zarządzania jednostkami medycznymi zasadnym jest
zatem wykorzystywanie koncepcji Database
Marketing, tj. marketingu, który możliwie szeroko wykorzystuje
wielozadaniowe systemy komputerowe z odpowiednimi bazami danych. Proces
tworzenia bazy danych obejmuje cztery fazy4:
•przygotowanie
bazy danych
•pozyskanie
podstawowego pakietu informacji,
•wymagane
dopełnienie do zakładanego minimum,
•ustawiczna
rozbudowa bazy danych.
Tego
typu rozwiązania przyczyniają się m.in. do:
•identyfikacji
i precyzyjnego nawiązywania kontaktów z rynkami docelowymi (grupami klientów
lub osobami),
•przewidywania
prawdopodobieństwa zerwania transakcji,
•odpowiedniego
doboru instrumentów marketingu bezpośredniego (przesyłki pocztowe, wkładki,
dodatki, ogłoszenia, katalog-informator, internet, telefon),
•przeglądu
i oceny zawartych transakcji,
•stanowią
podstawę kontroli uzyskanych wyników.
Z
punktu widzenia gromadzenia informacji niezwykle istotnym problemem jest określenie
źródła pochodzenia danych. W odniesieniu do jednostek służby zdrowia
proponuje się podział tych źródeł na:
•źródła
wewnętrzne — dane wewnętrzne dotyczące np. długości hospitalizacji
pacjentów, cechy i dane pacjentów,
•źródła
zewnętrzne — dane zewnętrzne, np. demograficzne, zachowania konkurencji.
Rys.
2. Źródła informacji
3. Współczesne kierunki zarządzania informacją w opiece zdrowotnej
W
literaturze podkreśla się, że np. w realiach amerykańskiego systemu ochrony
zdrowia zaczynają powstawać przedsiębiorstwa opieki zdrowotnej (Healthcare
Enterprises)5. W strukturze takiego przedsiębiorstwa mogą znaleźć
się m.in. szpitale, pojedynczy lekarze, pogotowie ratunkowe, przychodnie
lekarskie, wyższe uczelnie medyczne, a nawet firmy ubezpieczeniowe, mające
cechy zintegrowanej sieci świadczenia opieki (Integrated Delivery Network).
Tendencje te całkowicie zmieniają sens, rolę i strukturę samej informacji
oraz systemów informacji w opiece zdrowotnej. W tych warunkach informacja staje
się kluczowym, strategicznym zasobem przedsiębiorstwa opieki zdrowotnej, wartością
integrującą całe przedsiębiorstwo. System informacji złożony ze źródeł
informacji, ludzi, maszyn, danych oraz procesów ma zapewniać optymalne
tworzenie, organizowanie, przekształcanie, przechowywanie i udostępnianie
informacji w odpowiednim miejscu i czasie.
Zdefiniowany w ten sposób system informacji musi podlegać w przedsiębiorstwie
planowaniu strategicznemu, a jego szef — dyrektor ds. informacji należeć do
najwyższego kierownictwa firmy.
Współcześnie
wskazuje się także, że w opiece zdrowotnej systemy informacji mogą zapewnić
kierownictwu przewagę konkurencyjną. Warunkiem jednak w tym zakresie jest
zaprojektowanie określonej architektury komunikacji informatycznej, a nie
oddzielnych systemów przeznaczonych wyłącznie do obsługi specyficznych działów,
takich jak np. księgowości czy rejestracji. Jednocześnie trzeba mieć na względzie,
że w warunkach nieustannej konkurencji i ograniczonych zasobach dostawcy opieki
zdrowotnej muszą być gotowi dodawać, odrzucać lub zmieniać określone
elementy systemu tak szybko, jak szybko modyfikują swoje programy i usługi świadczone
pacjentom.
W
kontekście nowych technologii informacji w opiece zdrowotnej wskazuje się
ponadto na szczególne znaczenie informacji stworzonej dla potrzeb korzystających
z opieki zdrowotnej, które mogą przyczyniać się do poprawy skuteczności i
wyników usług medycznych. Jest to dowodem na docenienie znaczenia współpracy
z pacjentem. W świetle przedstawionych koncepcji pacjent współuczestniczy w
podejmowaniu ważnych decyzji z osobą świadczącą usługę. Jest to zatem era
informatyki opieki zdrowotnej, która umożliwi pacjentowi podejmowanie decyzji
poprzez użycie nowych interaktywnych i multimedialnych technologii (media
medycyna). Pacjentów nie satysfakcjonuje już bierne akceptowanie wszystkiego,
co jest zalecane przez lekarzy lub innych specjalistów opieki zdrowotnej.
Ponadto pacjenci szukają źródeł, które mogą dostarczyć im wiedzy i narzędzi
do bardziej efektywnego współdziałania ze świadczącymi usługi medyczne, a
także wiarygodnej informacji, która potwierdza rekomendacje świadczącego usługi.
Wyniki badań w krajach zachodnich dostarczają informacji, że system opieki
zdrowotnej ponosi wielkie straty, ponieważ wiele świadczonych usług nie
przynosi widocznych korzyści, a nawet może przynosić szkody. Np. badania nad
stosownością usług medycznych wykonane w wybranych szpitalach USA wykazały,
że 1/4 do 1/3 wszystkich usług medycznych jest albo nieodpowiednia, albo nie
daje pacjentowi żadnych korzyści (niestety, nie dysponujemy odpowiednimi
danymi dla Polski). Pacjenci nie mogli uczestniczyć
w
określaniu tego, co jest najlepsze dla ich specyficznej sytuacji, ponieważ nie
mieli dostępu do określonych systemów informacji opieki zdrowotnej.
Ta
zmiana modelu postępowania wpływa również na osoby świadczące usługi
medyczne, ponieważ muszą one znaleźć bardziej efektywne sposoby zbierania
wyników badań i komunikowania ich swoim pacjentom. W krajach wysoko rozwiniętych
w nie tak odległej przyszłości „elektroniczne wezwania domowe” i relacje
z pacjentem podczas leczenia mogą stać się powszechnym standardem opieki.
Pracownik opieki medycznej będzie przekazywał pacjentowi nie tylko wyjaśnienia
o charakterze edukacyjnym i wszelkiego typu instrukcje, ale będzie z nim współpracował,
gromadził dane
w
trakcie leczenia, co będzie miało bezpośredni wpływ na podejmowanie decyzji.
W tym kontekście, jak starano się wykazać, sztuka podejmowania decyzji to właśnie
umiejętność korzystania z informacji.
Zarysowane
jedynie sygnalnie tendencje powinny wzmacniać wśród menedżerów służby
zdrowia świadomość konieczności budowania od podstaw w warunkach polskich
kompleksowych, spójnych systemów informacji, które przyczynią się do
poprawy efektywności i skuteczności działania tak z punktu widzenia
funkcjonowania placówek służby zdrowia, jak i w odniesieniu do pacjenta.
Na
etapie diagnozy (podczas trwania prac projektowych — przyp. aut.)
zaobserwowano, że SP ZOZ-y znajdują się w początkowej fazie budowania systemów
informacyjnych. Jednostki te mają jednak trudności z zaprojektowaniem
kompleksowej struktury Marketingowego Systemu Informacji (MIS). Wdrożone przez
nie programy są bardzo zróżnicowane, co przy zbliżonych, a nawet takich
samych potrzebach informacyjnych może budzić wątpliwości co do zasadności
ich wyboru i efektywności korzystania z nich, zwłaszcza w dłuższym okresie.
Wiele przesłanek wskazuje na to, że jest to cecha wspólna dla publicznego
sektora służby zdrowia.
Wprowadzane
programy komputerowe dotyczą przede wszystkim:
•informacji
o ilości, wartości i strukturze sprzedaży;
•informacji
o kosztach funkcjonowania SP ZOZ i wynikach ekonomicznych;
•informacji
o wykorzystaniu czasu pracy, wiedzy i umiejętności personelu;
•oceny
i opinii instytucji zewnętrznych i indywidualnych pacjentów o efektach działania;
•informacji
o zatrudnieniu, wynagrodzeniach i ubezpieczeniach.
Najczęściej
wdrażanymi aktualnie programami są programy finansowo-księgowe i kadrowo-płacowe.
Praktyka
dowodzi, że głównymi barierami we wprowadzaniu MIS są określone luki w
sprawozdawczości, jak np. brak rachunku kosztów w układzie funkcjonalnym, w
zakresie gospodarki lekiem, nie prowadzi się sprawozdawczości dotyczącej cen
i rentowności poszczególnych działań. Ponadto bardzo poważną, powszechnie
odczuwaną barierą w budowaniu MIS jest brak dostatecznych środków
finansowych na zakup sprzętu komputerowego, niezbędnego oprogramowania, a także
brak wyspecjalizowanej, profesjonalnej kadry obsługującej wdrażane systemy
informatyczne.
Mając
z kolei na względzie badania marketingowe, można stwierdzić że w jednostkach
sektora publicznego nie są one wykorzystywane wcale, bądź w ograniczonym
zakresie, głównie w obszarach badań satysfakcji pacjentów i oceny pracy
personelu.
W
rzeczywistości, jak wynika z bezpośrednich wywiadów z kierownictwem,
istotnymi barierami w tym zakresie są:
•brak
świadomości potrzeby prowadzenia badań;
•odwoływanie
się do nabytego w przeszłości doświadczenia jako wystarczającej podstawy
dla podejmowania decyzji;
•utożsamianie
badań z dodatkowymi, zbędnymi kosztami, co w sytuacji ograniczoności środków
może mieć istotne znaczenie;
•brak
niezbędnej wiedzy na temat istniejących metod i technik badawczych;
•trudności w określaniu potencjalnych obszarów badań.
[1] (red.) K. Mazurek-Łopacińska, Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, Wrocław 1998, s.16
[2] K. Mazurek-Łopacińska, op.cit.s.14
[3] Tamże
[4] M. Dobska, P. Dobski, op.cit. s.56.
[5] M. Ball, D. Simborg, J. Albright, J. Douglas, Systemy zarządzania informacją w opiece zdrowotnej, Warszawa 1997, s.9.