Trasa WZ - propozycja uporządkowania ruchu tramwajów

Wprowadzenie:

Dnia 1 I 2001 roku wprowadzono w Łodzi szeroko zakrojone zmiany w strukturze komunikacji. Tramwaje miały kursować częściej, wydłużono szczyty komunikacyjne. Dzięki wprowadzeniu równej częstotliwości kursowania tramwajów w wielu przypad­kach uniknięto tzw. „stadnego” kursowania tramwajów i zapewniono mieszkańcom minimalizację czasu oczekiwania na przystanku. Podobnie było w przypadku Retkinii – drugiego pod względem wielkości łódzkiego osiedla. Poszczególne składy tramwajowe w szczycie komunikacyjnym odjeżdżały w odstępach maksymalnie trzyminutowych, a w pozostałych godzinach – pięciominutowych. Dla Łodzian był to poważny krok naprzód, który wielu z nich był w stanie zachęcić do skorzystania z transportu zbio­rowego – wszak zminimalizowano jedną z poważnych wad komunikacji publicznej – konieczność bezproduktywnego czekania na przystanku, czy też spieszenia się, by zdążyć na pojazd odjeżdżający o konkretnej godzinie. Każdy, kto wstaje codziennie rano do szkoły czy pracy, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak cenna jest wtedy każda minuta. Niestety, z końcem 2002 roku zmniejszono częstotliwość jednej z retkińskich linii – czternastki. Przy różnych częstotliwościach kursowania tram­wa­jów nie dało się już ułożyć rozkładu, tak, by tramwaje odjeżdżały regularnie – na Retkinię automatycznie powróciły sceny pogoni pasażerów za uciekającymi tramwa­jami, przeciążenie niektórych wozów i opóźnienia tych, znajdujących się „na tyle” kolumny. Obecnie maksymalny czas oczekiwania w szczycie na jakikolwiek tramwaj może wynosić aż 6 minut (dwukrotnie więcej niż dotychczas), poza szczytem – 9 minut, zdarza się natomiast iż w ciągu trzech minut odjeżdżają wozy wszystkich trzech linii (z czego, oczywiście, pierwszy – przepełniony, ostatni zaś niemal pusty). W identycznej sytuacji znalazł się także ciąg alei Mickiewicza – Piłsudskiego, który stanowi obecnie jedną z najważniejszych osi komunikacyjnych miasta!

Niewielkie oszczędności (raptem dwa kursy tramwaju na godzinę) przyniosły, jak widać, praktyczną dezorganizację i przekreślenie dorobku reformy komunikacyjnej z 2001 roku. Poczynione zmiany podyktowane zostały, jak dowiedziałem się w Urzędzie Miasta, rzekomo niewystarczającą frekwencją na linii 14 pomiędzy Dąbrową a Centrum. Na odcinku Retkinia – Śródmieście frekwencja była zadowalająca, a mimo to – zmniejszono liczbę kursujących składów. Utrzymanie dawnej częstotliwości na ciągu komunikacyjnym Wyszyńskiego – Bratysławska – Bandurskiego – Mickiewicza – Piłsudskiego ma zatem nie tylko uzasadnienie logiczne i organizacyjne – ale także ekonomiczne! Cóż zatem zrobić by wilk był syty i owca cała? Należy wprowadzić dodatkową linię (nadajmy jej roboczy numer 16), która „wypełni” luki jedynie tam, gdzie mają one istotne znaczenie.

Trasa nowoproponowanej linii:

Aby nowa linia spełniła swoje zadanie musi obsługiwać cały ciąg komunikacyjny, któ­rego dotyczy projekt. W związku z tym z Retkinii do skrzyżowania Piłsudskie­go/Śmigłego–Rydza musi przebiegać po śladzie linii 14. Następnie mogłaby być skierowana albo w kierunku pętli Piłsudskiego – Widzewska (kolej obwodowa) – wtedy w całości podążałaby po trasie linii 10, albo w kierunku południowym, gdzie jak dotychczas nie występowało wystarczające zapotrzebowanie na dodatkową liczbę pociągów, albo też skierować linię na najbliższą pętlę – Radiostacja. Dodatkową korzyścią z zastosowania tego ostatniego wariantu jest wzmocnienie obsługi komu­nikacyjnej pomiędzy Retkinią a częścią wydziałów Uniwersytetu Łódzkiego – dotych­czas gwarantowanej jedynie przez przeciążoną w wielu kursach – linię 12. W związku z tym zaleca się, aby kursy linii 16, w miarę możliwości dostosować do godzin rozpo­czynania zajęć na Uniwersytecie.

Przebieg linii:

Wyszyńskiego – Bratysławska – Karolewska – Bandurskiego – Mickiewicza – Piłsudskiego – Kopcińskiego – Narutowicza – Radiostacja (jeśli zaistniałaby taka potrzeba – dalej do pętli Telefoniczna)

Organizacja ruchu w ciągu komunikacyjnym Wyszyńskiego – Bratysławska – Bandurskiego – Mickiewicza – Piłsudskiego.

Parametry linii w godzinach szczytu:

  • Linia 10. Częstotliwość: 7,5 minuty. Liczba kursów w ciągu godziny: 8
  • Linia 12/8*. Częstotliwość: 7,5 minuty. Liczba kursów w ciągu godziny: 8
  • Linia 14. Częstotliwość - nieregularna: 7,5 – 15 minut.
    Liczba kursów w ciągu godziny: 6
  • Linia 16. Częstotliwość: 30 minut, lub inna stanowiąca wielokrotność częstotliwości bazowej 7,5 minuty. Liczba kursów w ciągu godziny: 2

Jak widać linie 8, 10, 12 i 14 zachowują obecną ilość kursów, natomiast częstotli­wość na ciągu komunikacyjnym, jak i łączna ilość kursów w ciągu godziny – odzyskują pożądane parametry z 1 I 2001 roku.

Kolejność kursowania:

Z kierunku Retkinia: Linia 14/16 — Linia 10 — Linia 12/8

Kolejność kursowania, wbrew pozorom również ma pewne znaczenie. Linia 14, jako naturalnie mniej obciążona niż 10 powinna jechać przed nią tak, by część pasażerów skorzystała z linii 14, odciążając tym samym linię 10. Linia 8, natomiast, mająca skłonność do drobnych opóźnień, w kierunku Augustowa powinna jechać po linii 10. Dzięki temu ewentualne spóźnienie jest możliwe do odrobienia (linia 10 przejmuje część potencjalnych pasażerów „ósemki”), co więcej – nie powoduje opóźnienia podążającej jej śladem dziesiątki.

Ostępy czasowe pomiędzy poszczególnymi liniami:

Zaleca się, aby linie 10 i 14/16 z kierunku Retkinia oraz linie 8 i 10 z kierunku Augustów odjeżdżały w maksymalnym możliwym odstępie czasowym tj. 3 minuty.

Problematyka rozwiązania poza godzinami szczytu:

Trudno jednoznacznie ocenić jak dużą niedogodność stanowiłoby dla mieszkańców Dąbrowy wprowadzenie nieregularnego taktu kursowania linii 14 poza godzinami szczytu. Z jednej strony w rozkładzie pojawiłyby się aż półgodzinne przerwy w kur­sowaniu tramwajów, z drugiej zaś strony częstotliwość 20 minut jest na tyle mało komfortowa, iż być może jej zmiana, pozornie negatywna, wcale nie miała by wybitnie negatywnych skutków. Należy także zastanowić się, czy poza godzinami szczytu, a zwłaszcza w soboty i niedziele potencjalna liczba klientów na linii 14 nie byłaby wyższa niż na proponowanej 16. Należy także w końcu pamiętać, iż odcinek Kopcińskiego – Radiostacja został włączony do trasy w dużej mierze ze względów technicznych, zaś linia ma przede wszystkim za zadanie obsługę odcinka Wyszyń­skiego – Piłsudskiego. Po przeanalizowaniu wad i zalet poszczególnych rozwiązań, autor opracowania skłonny byłby wprowadzić system mieszany – linia 16 kurso­wałaby jedynie w dni powszednie, ale także poza godzinami szczytu (wtedy – z częstotliwością 1 kurs na godzinę). W soboty, niedziele i święta należałoby nato­miast przywrócić dawną, piętnastominutową częstotliwość linii 14.

Obsługa w sezonie wakacyjnym:

Zwyczajowo w sezonie wakacyjnym zmniejsza się zapotrzebowanie na usługi przewo­zowe w związku z czym wprowadzane są redukcje w obsłudze linii. W okresie wakacji omówione linie kursowałyby tak jak obecnie, tj. linie 8, 10, 12, 14 kurso­wałyby z jednakową, dziesięciominutową częstotliwością szczytową. Linia 16 na okres wakacji byłaby zawieszana.

Zagadnienia techniczne:

Liczba brygad potrzebnych do prowadzenia przewozów
(szczyt/poza szczytem/weekendy):
Linia 8  – bez zmian
Linia 10 – bez zmian
Linia 12 – bez zmian
Linia 14 – bez zmian/4,5*/6
Linia 16 – 3/1,5*/0
*-linie 14 i 16 poza szczytem obsługiwane wspólnie sześcioma brygadami. Trzy obsługują wyłącznie linię 14, trzy naprzemiennie linie 14 i 16.

Linia 16 w statystyce:
Długość: około 10,1 km
Czas przejazdu 29 (31) minut w każdym z kierunków
Przybliżona liczba wykonywanych dziennie wozokilometrów (bez kursów zjazdowych): 580

Rozkłady jazdy:

Przy wyznaczaniu rozkładów jazdy stosowano przytoczone powyżej zasady. Opracowane rozkłady uwzględniają także funkcjonujące obecnie mechanizmy. Przyjmują taki jak obecnie czas przejazdu pomiędzy poszczególnymi przystankami, zachowują identyczny schemat ”wymiany” brygad następujący przed skierowaniem składu do zajezdni. Zachowano także godziny odjazdu pierwszych, nieregularnych kursów porannych (choć zasadnym byłoby sprawdzenie możliwości zmian godzin odjazdu niektórych z nich). Starano się również zachować czas zjazdów ostatnich składów, przy czym ostatni kurs zjazdowy z Retkiii o 23.13 (linia 14) zastąpiono kursem lini 10 o 23.17. Nie uległy zmianie rozkłady linii 8 i 12 w kierunkach Augustów, Wyszyńskiego i Stoki.


Rozkłady jazdy w dni robocze na poszczególnych liniach:

12 - Wyszyńskiego
godz.minuty
  4  45       
  5  12  37  57     
  6  04  12  19  27  34  42  49  57
  7  04  12  19  27  34  42  49  57
  8  04  12  19  27  34  42  49  57
  9  04  12  19  27  34  42  49  57
  10  04  12  19  27  34  42  49  57
  11  04  12  19  27  34  42  49  57
  12  04  12  19  27  34  42  49  57
  13  04  12  19  27  34  42  49  57
  14  04  12  19  27  34  42  49  57
  15  04  12  19  27  34  42  49  57
  16  04  12  19  27  34  42  49  57
  17  04  12  19  27  34  42  57 
  18  04x  12  19x  27  34x  42  57 
  19  12  27  42  57    
  20  12  27  42  57    
  21  12  27  42  57    
  22  12  27  42x  57x    
  23  12x       


12 - Stoki
godz.minuty
   4  40       
   5  07  28  48     
   6  05  12  20  27  35  42  50  57
   7  05  12  20  27  35  42  50  57
   8  05  12  20  27  35  42  50  57
   9  05  12  20  27  35  42  50  57
  10  05  12  20  27  35  42  50  57
  11  05  12  20  27  35  42  50  57
  12  05  12  20  27  35  42  50  57
  13  05  12  20  27  35  42  50  57
  14  05  12  20  27  35  42  50  57
  15  05  12  20  27  35  42  50  57
  16  05  12  20  27  35  42  50  57
  17  05  12  20  27  35  50  57x 
  18  05  12x  20  27x  35  42x  50 
  19  05  20  35  50    
  20  05  20  35  50    
  21  05  20  35  50    
  22  05  20  30x  45x    
  23  00x  15x      


14/16* - Wyszyńskiego
godz.minuty
   4  30       
   5  01  23  43  59*    
   6  06  14  21  29*  36  44  51  59*
   7  06  14  21  29*  36  44  51  59*
   8  06  14  21  29*  36  44  51  59*
   9  06  14  21  29*  36  44  51  59*
  10  06  14  21  29*  36  44  51  59*
  11  06  14  21  29*  36  44  51  59*
  12  06  14  21  29*  36  44  51  59*
  13  06  14  21  29*  36  44  51  59*
  14  06  14  21  29*  36  44  51  59*
  15  06  14  21  29*  36  44  51  59*
  16  06  14  21  29*  36  44  51  59*
  17  06  14*  21  29  36  44  51 
  18  07  14x  22*  29x  37  44x  52 
  19  07  22*  37  52    
  20  07  22*  37  52    
  21  07  22*  37  52    
  22  07  22  37x  52x    
  23  07x       


14 - Dąbrowa
godz.minuty
  4  34     
  5  00  26  46  59  
  6  06  21  29  36  51  59
  7  06  21  29  36  51  59
  8  06  21  29  36  51  59
  9  06  21  29  36  51  59
  10  06  21  29  36  51  59
  11  06  21  29  36  51  59
  12  06  21  29  36  51  59
  13  06  21  29  36  51  59
  14  06  21  29  36  51  59
  15  06  21  29  36  51  59
  16  06  21  29  36  51  59
  17  06  21  29  36  51 
  18  14x  21  29x  36  44x  51
  19  21  36  51   
  20  21  36  51   
  21  21  36  51   
  22  21  36x  51x   
  23  06x     


16 - Radiostacja
godz.minuty
   4  
   5  
   6   50
   7  20  50
   8  20  50
   9  20  50
  10  20  50
  11  20  50
  12  20  50
  13  20  50
  14  20  50
  15  20  50
  16  20  50
  17  20  50
  18  12 
  19  12 
  20  12 
  21  12 
  22  12 
  23  


10 - Wyszyńskiego
godz.minuty
   4  41       
   5  08  31  51     
   6  02  09  17  24  32  39  47  54
   7  02  09  17  24  32  39  47  54
   8  02  09  17  24  32  39  47  54
   9  02  09  17  24  32  39  47  54
  10  02  09  17  24  32  39  47  54
  11  02  09  17  24  32  39  47  54
  12  02  09  17  24  32  39  47  54
  13  02  09  17  24  32  39  47  54
  14  02  09  17  24  32  39  47  54
  15  02  09  17  24  32  39  47  54
  16  02  09  17  24  32  39  47  54
  17  02  09  17  24  32  47  54x 
  18  02  09x  17  24x  32  47  
  19  02  17  32  47    
  20  02  17  32  47    
  21  02  17  32  47    
  22  02  17  32  47x    
  23  02x  17x      


10 - Augustów
godz.minuty
   4  42       
   5  08  31  51     
   6  02  10  17  25  32  40  47  55
   7  02  10  17  25  32  40  47  55
   8  02  10  17  25  32  40  47  55
   9  02  10  17  25  32  40  47  55
  10  02  10  17  25  32  40  47  55
  11  02  10  17  25  32  40  47  55
  12  02  10  17  25  32  40  47  55
  13  02  10  17  25  32  40  47  55
  14  02  10  17  25  32  40  47  55
  15  02  10  17  25  32  40  47  55
  16  02  10  17  25  32  40  47  55
  17  02  10  17  25  32  47  55x 
  18  02  10x  17  25x  32  47  
  19  02  17  32  47    
  20  02  17  32  47    
  21  02  17  32  47    
  22  02  17  32  47x    
  23  02x  17x      


8 - Augustów
godz.minuty
   4  24  50      
   5  13  34  54     
   6  05  13  20  28  35  43  50  58
   7  05  13  20  28  35  43  50  58
   8  05  13  20  28  35  43  50  58
   9  05  13  20  28  35  43  50  58
  10  05  13  20  28  35  43  50  58
  11  05  13  20  28  35  43  50  58
  12  05  13  20  28  35  43  50  58
  13  05  13  20  28  35  43  50  58
  14  05  13  20  28  35  43  50  58
  15  05  13  20  28  35  43  50  58
  16  05  13  20  28  35  43  50  58
  17  05  13  20  28  35  42  50x  57
  18  05x  12  20x  27  35x  42  50x  57
  19  12  27  42  57    
  20  12  27  42  57    
  21  12  27  42  57    
  22  12  27x  42x  57x    
  23  12x       


x-kursy zjazdowe do właściwych zajezdni odbywające się po obecnych trasach
   (w przypadku linii 16 i 14 możliwa obsługa przez zajezdnie Dąbrowskiego i Telefoniczna).
*-kursy wykonywane przez linię 16
 

Zbiorczy rozkład jazdy dla linii 8, 10, 14 i 16 z przystanków usytuowanych przy skrzyżowaniu al. Piłsudskiego, al. Kopcińskiego i al. Śmigłego - Rydza w kierunkach Wyszyńskiego i Chochoła (nie uwzględnia kursów wyjeżdżających z zajezdni)
Linia:   8   10   14   16
godz.minuty
   4                               35       46       53
   5  01       12       19 24             38 42 45 58        
   6  02     05 11 13 16 18 21 24   28 31 33 36 39 41 43 46 48 51 54 56 58
   7  01 03 06 09 11 13 16 18 21 24 26 28 31 33 36 39 41 43 46 48 51 54 56 58
   8  01 03 06 09 11 13 16 18 21 24 26 28 31 33 36 39 41 43 46 48 51 54 56 58
   9  01 03 06 09 11 13 16 18 21 24 26 28 31 33 36 39 41 43 46 48 51 54 56 58
  10  01 03 06 09 11 13 16 18 21 24 26 28 31 33 36 39 41 43 46 48 51 54 56 58
  11  01 03 06 09 11 13 16 18 21 24 26 28 31 33 36 39 41 43 46 48 51 54 56 58
  12  01 03 06 09 11 13 16 18 21 24 26 28 31 33 36 39 41 43 46 48 51 54 56 58
  13  01 03 06 09 11 13 16 18 21 24 26 28 31 33 36 39 41 43 46 48 51 54 56 58
  14  01 03 06 09 11 13 16 18 21 24 26 28 31 33 36 39 41 43 46 48 51 54 56 58
  15  01 03 06 09 11 13 16 18 21 24 26 28 31 33 36 39 41 43 46 48 51 54 56 58
  16  01 03 06 09 11 13 16 18 21 24 26 28 31 33 36 39 41 43 46 48 51 54 56 58
  17  01 03 06 09 11 13 16 18 21 24 26 28 31 33 36 39 41 43 46 48   53 56 58
  18   03   08   13   18*   23   28   33   38   43   48   53   58
  19   03   08   13   18*   23   28   33   38   43   48   53   58
  20   03   08   13   18*   23   28   33   38   43   48   53   58
  21   03   08   13   18*   23   28   33   38   43   48   53   58
  22   03   08   13   18*   23   28   33       43            

Opracował: Tomasz Bużałek (maj 2004)


| Aktualności | Stowarzyszenie | Projekty | Publikacje | Inwestycje | Technika | Historia |
 
© IPT-2004 - Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu (Ostatnia aktualizacja 2004-09-30)