Propozycja zmiany przepisów dotyczących oznakowania pojazdów komunikacji miejskiej w Łodzi

Tomasz Konieczny

Propozycja zmiany przepisów dotyczących oznakowania pojazdów, tj. nowego brzmienia paragrafu 16. Przepisów Porządkowych w Lokalnym Transporcie Zbiorowym Miasta Łodzi.


§16.

Pojazdy obsługujące pasażerów w ramach Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi muszą spełniać następujące warunki:

  1. Oznakowanie liniowe zewnętrzne
    Każdy skład musi mieć przynajmniej następującą informację o linii, na której pracuje:
    1. z przodu: numer linii oraz nazwę tylko miejsca docelowego (krańcówki) w kierunku którego zmierza (niedopuszczalne jest umieszczanie nazw obu krańcówek jednocześnie) pisaną wielkimi literami, widoczne także po zmierzchu (podświetlone), wysokość cyfr numeru nie mniejsza niż xx, wysokość liter nazwy nie mniejsza niż yy,
    2. od strony drzwi dla pasażerów: numer linii oraz skrótowy opis trasy* i/lub nazwę miejsca docelowego (krańcówki) pisane wielkimi literami, widoczne także po zmierzchu (podświetlone), wysokość cyfr nie mniejsza niż xy, wysokość liter opisu lub nazwy nie mniejsza niż yx,
    3. z tyłu: numer linii.

    Z przodu w widocznym miejscu powinien być umieszczony numer brygady.
     
  2. Oznakowanie taborowe
    Każdy pojazd musi mieć przypisany przez przewoźnika w uzgodnieniu ze ZDiT trwale właściwy mu unikalny (tabor szynowy i drogowy traktowany jest rozdzielnie) czterocyfrowy numer taborowy, przy czym pierwsza cyfra, oznaczająca przewoźnika/zajezdnię, może być zastąpiona literą. Numer ten musi być umieszczony przynajmniej:
    1. na zewnątrz pojazdu z każdej jego strony (przód, tył, lewa strona, prawa strona), wysokość cyfr nie mniejsza niż yx,
    2. wewnątrz pojazdu z przodu w widocznym dla pasażerów miejscu (zalecane na kabinie kierowcy/motorniczego), wysokość cyfr nie mniejsza niż yz.

     
  3. Wygląd zewnętrzny pojazdu
    Pojazd musi być pomalowany w barwach miasta (żółty i czerwony), detale można malować w kolory szary lub czarny (za wyjątkiem linii międzymiejskich, na których obowiązuje malowanie jednego z miast przez które dana linia przebiega). Dopuszczalne jest umieszczanie na pojeździe reklam, za wyjątkiem powierzchni przedniej**, która musi być w wyżej określonym malowaniu. Poza tym muszą występować następujące elementy:
    1. herb miasta Łodzi wysokości zx umieszczony na obu bokach pojazdu,
    2. napis „LOKALNY TRANSPORT ZBIOROWY AGLOMERACJI ŁÓDZKIEJ” rozmiarów x na y mm umieszczony od strony drzwi dla pasażerów,
    3. nazwa lub skrót nazwy oraz logo przewoźnika umieszczone na obu bokach pojazdu.

    Nie dotyczy pojazdów na liniach bezpłatnych oraz specjalnych (turystycznych itp.).
     
  4. Informacja wewnątrz pojazdu
    Wewnątrz każdego pojazdu musi znajdować się informacja o:
    1. aktualnej taryfie przewozowej,
    2. obowiązujących przepisach taryfowych,
    3. obowiązujących przepisach porządkowych (niniejszy regulamin),
    4. sposobie i czasie przyjmowania skarg i wniosków.

     

Proponowany czas na przystosowanie do powyższych wymagań:
- punkty: 1, 2, 4:   - 2÷6 miesięcy,
- punkt 3:   - 2 lata.


* w postaci nazw obu krańcówek i niektórych ulic przebiegu trasy, w ostateczności tylko krańcówek.
** cała powierzchnia widoczna stojąc na wprost pojazdu (w przypadku tramwajów do końca skosów przednich)

Uzasadnienie

  1. Oznakowanie liniowe
    Jest to najważniejszy element całego wyglądu pojazdu, dlatego też należy zwrócić mu baczna uwagę. Należy dodać, że nie proponujemy tu żadnej rewolucji, a jedynie opracowanie pewnego standardu, który w większości jest już obecnie stosowany.
    Umieszczanie jedynie jednej nazwy krańcówki z przodu (w kierunku której aktualnie pojazd zmierza) znacznie ułatwia orientację pasażerom i jest powszechnie stosowanym rozwiązaniem. Jest to tym bardziej ważne przy urozmaiconej sieci połączeń (często ostatnio stosowane wariantowanie trasy oznaczane „A”).
    Umieszczenie skrótowego opisu trasy z boku pozwala pasażerom nie znającym na pamięć przebiegu wszystkich tras szybkie zorientowanie się którędy dany pojazd będzie jechał. Jednakże niektóre cyfrowe systemy wyświetlania mogą nie zapewniać takiej możliwości, dlatego też dopuściliśmy opcję tylko z miejscem docelowym. Należałoby jednak zachęcić przewoźników do umieszczania szerszej informacji, zwłaszcza wykorzystania w systemach cyfrowych możliwości przewijanego opisu trasy na wyświetlaczu bocznym.
     
  2. Oznakowanie taborowe
    Jest to ważne narzędzie ewidencyjne, a także kontroli wykonywania usług przewozowych, dlatego też należałoby wprowadzić taki obowiązek.
     
  3. Wygląd zewnętrzny pojazdu
    Jest to element wyróżniający pojazdy komunikacji miejskiej z masy innych pojazdów. Jednakże przy zróżnicowaniu przewoźników nie da się go utrzymać bez odpowiednich przepisów narzuconych odgórnie. Równocześnie trudno odbierać przewoźnikom możliwości dodatkowego zarobkowania poprzez umieszczaniu reklam na pojazdach. Dlatego też proponujemy dopuszczanie umieszczania reklam za wyjątkiem przodu pojazdu, który jest najbardziej charakterystycznym jego elementem, poza tym nie daje dużych możliwości reklamowych. Dodatkowo jest to część pojazdu, którą pasażer stojący na przystanku widzi jako pierwszą, więc utrzymanie jej w barwach miasta pozwoli na łatwe rozpoznanie nadjeżdżającego pojazdu jako autobusu czy też tramwaju LTZ.
     
  4. Informacja wewnętrzna
    Obecnie obowiązujące przepisy jedynie sugerują takie rozwiązanie. Zapis ten wprowadza taki obowiązek.
     

Opis wymaganego przystosowania taboru do powyższych wymagań:

  1. Tabor MPK
    Przywrócenie do barw miejskich powierzchni przednich pojazdów w malowaniu reklamowym, poza tym:
    • tramwaje: przerobienie przednich tablic kierunkowych na jednokierunkowe obracane na krańcówkach, koszt minimalny,
    • autobusy marki Ikarus oraz Jelcz sprzed 1995 roku: zainstalowanie z przodu podświetlanych miejsc na tablice kierunkowe oraz wykonanie tych tablic, koszt nieznaczny.
  2. Tabor innych przewoźników
    Wprowadzenie malowania żółto-czerwonego, przynajmniej przodów pojazdu oraz wprowadzenie bądź poprawienie numerów taborowych, umieszczenie herbów miasta itp., poza tym:
    • KORO: zamiana stałego oznakowania liniowego z przodu na zmienne, koszt zależny od zastosowanej techniki,
    • TP autobusy: zainstalowanie bocznego oznakowania liniowego, koszt zależny od zastosowanej techniki.
Opracował: Tomasz Konieczny (styczeń 2005)


| Aktualności | Stowarzyszenie | Projekty | Publikacje | Inwestycje | Technika | Historia |
 
© IPT-2005 - Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu (Ostatnia aktualizacja 2005-01-27)