Używane autobusy szynowe szansą na szybszy rozwój kolei regionalnych w Polsce?
Na początku tego roku urząd marszałkowski województwa zachodniopomorskiego odkupił od Kolei Niemieckich 8 używanych szynobusów. Każdy pociąg kosztował około 200 tys złotych, co w porównaniu z ceną nowego z polskiej fabryki (5-6 mln złotych) jest sumą bardzo niską. Zakup ten był już wielokrotnie krytykowany, między innymi przez przedstawicieli łódzkiego urzędu marszałkowskiego ze względu na przedłużającą się procedurę homologacyjną.
Tymczasem dwa kolejne województwa (podkarpackie i pomorskie)rozważają zakup tanich, używanych szynobusów z tego samego źródła. Czy są aż tak nierozważne, czy też może łódzki urząd marszałkowski znowu dowodzi swojej nieporadności i bierności w organizacji kolei regionalnych? Przypomnieć należy że, zachodniopomorskie jest już właścicielem 9 szynobusów, a wkrótce przybędą 3 kolejne z bydgoskiej fabryki. W pomorskim na trasie Łeba-Lębork kursuje jeden szynobus, jeszcze w tym roku pojawią się 3 kolejne. Podkarpackie jest właścicielem dwóch egzemplarzy i zamówiło 2 wagony motorowe.
Kolejne niemieckie szynobusy do Polski?
Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego i Szybkiej Kolei Miejskiej byli w Niemczech, aby rozmawiać z Niemieckimi Kolejami Państwowymi (DB) o możliwości zakupu kilku szynobusów. Być może pojawią się jeszcze w tym roku - podaje Dziennik Bałtycki. -Na razie jest zbyt wcześnie, aby powiedzieć cokolwiek więcej. To nie SKM myśli o zakupieniu tych pojazdów, tylko Urząd Marszałkowski - mówi Paweł Wróblewski, rzecznik SKM.
Jak pisze Dziennik Bałtycki, Urząd Marszałkowski, jako ewentualny nabywca szynobusów, będzie także decydował na jakich trasach mają one kursować. Innymi słowy - pojazdy te mogą trafić albo do SKM albo PKP Przewozy Regionalne.
Na podobne rozwiązanie zdecydował się już w grudniu ubiegłego roku Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego. Kilka szynobusów trafiło od razu do spółki PKP Przewozy Regionalne. - Niemiecka spółka DB planuje w 2005 roku wyłączenie z eksploatacji części swojego taboru kolejowego, który jeszcze jest w dobrym stanie technicznym - mówi Eugeniusz Manikowski z Departamentu Gospodarki i Infrastruktury UMWP. - Chcemy, aby niektóre z tych pojazdów pojawiły się na pomorskich torach. - Szczegóły przejęcia niemieckiego taboru są w trakcie negocjacji. Kolejne spotkanie, podczas którego dokonany zostanie przegląd niemieckich pociągów, odbędzie się w połowie kwietnia - dodaje Małgorzata Pisarewicz z Urzędu Marszałkowskiego.
Podkarpacie
Samorząd wojewódzki zamierza zakupić 12 niemieckich używanych szynobusów. Byłyby one użytkowane przez samorządową spółkę Przewozy Regionalne.
Niemieckie autobusy szynowe są po kapitalnym remoncie. Takie pojazdy zakupiło już województwo zachodniopomorskie. Jak się okazało, są w bardzo dobrym stanie technicznym. Zagraniczne autobusy szynowe nie będą tak drogie, jak już jeżdżące po naszym regionie nowe dwa pojazdy z raciborskiej firmy Kolzam. Kolejne dwa, wyprodukowane tym razem przez Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego PESA z Bydgoszczy, zakupione będą w czerwcu. - 31 marca przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego wyjadą do Niemiec omówić szczegóły związane z zakupem 12 szynobusów - poinformował nas Jan Lech, wicedyrektor Departamentu Geodezji, Transportu i Gospodarki Mieniem w Podkarpackim Urzędzie Marszałkowskim. - Niemiecka kolej wycofuje starsze, ale wciąż sprawne autobusy szynowe i wprowadza na swoim terenie nowocześniejsze pojazdy. Użytkowane wyprzedaje za granicę. Chcemy skorzystać z tej oferty.
Zakup szynobusów byłby dobrym początkiem dla utworzonej w ubiegłym roku samorządowej spółki Przewozy Regionalne. W sumie więc w naszym regionie byłoby 16 takich pojazdów. Obecnie samorząd wojewódzki prowadzi rozmowy z zarządem PKP w sprawie rozpoczęcia działalności spółki. Na razie jeszcze ona nie funkcjonuje. Zgodzili się na to jedynie radni wojewódzcy i potrzebne są jeszcze decyzje spółki PKP Przewozy Regionalne w Warszawie.
Szynobusy są znacznie tańsze w eksploatacji niż zwykłe pociągi z lokomotywą. Niemieckie autobusy szynowe będą dwu- i trzyczłonowe. Będą jeździć na regionalnych, mniej rentownych trasach.
źródło: Super Nowości z dnia 30.03.2005
Czy tak mają wyglądać pociągi regionalne w XXI wieku?