W naszej grupie szkół partnerskich 4 z nich to szkoły z krajów,
które należą do państw Grupy Wyszehradzkich: Czech, Polski, Słowacji i Węgier.
Daje to nam możliwość korzystania z grantów Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego (IVF) na realizację projektów edukacyjnych.
Od roku 2004 korzystamy ze środków IVF podczas realizacji wspólnych projektów.
Od lutego 2004 rozpoczęliśmy (w układzie trzech szkół z państw Grupy Wyszehradzkiej)
realizację projektu edukacyjnego "Europa bez granic" o sfinansowanie którego wystąpiliśmy do Funduszu Wyszehradzkiego.
Kontynuacją tego projekty był kolejny „Małe ojczyzny w Europie bez granic”.
Dobra współpraca w grupie zaowocowała kolejnym projektem: „W poszukiwaniu wspólnej historii”.
W 2008 roku otrzymaliśmy grant na organizację III Międzynarodowej Olimpiady Szkół Partnerskich,
a 2009 na projekt „Zaczarowanym świecie baśni i legend”.
Językiem komunikacji podczas realizacji projektów jest język angielski
i wszystkie materiały wysyłane do szkół partnerskich są sporządzone w tym języku.
Celem projektu jest:
- Przygotowanie młodzieży do życia w zjednoczonej Europie w duchu poszanowania odmienności kulturowej, etnicznej i religijnej
- Zaznajomienie z pojęciem regionu, polityką regionalną w Europie i krajach szkół partnerskich,
ukształtowanie pojęcia małej ojczyzny, utożsamianie się z nią
- Wychowanie w duchu postrzegania Unii Europejskiej jako wspólnoty polityczno-ekonomicznej pozwalającej
na respektowanie odmienności kulturowej, etnicznej i religijnej regionów
- Poszukiwanie wspólnych korzeni kulturowych i historycznych
- Poznawanie regionów szkół partnerskich, ich historii, tradycji, kultury, środowiska naturalnego i walorów turystycznych
- Propagowanie własnego regionu poprzez organizowanie wystaw, pokazów, prelekcji, debat,
dotyczących tematu projektu edukacyjnego
- Zapoznanie z tematyką europejską
- z historią powstania UE i z perspektywami jej rozwoju
- ze strukturami Unii i zasadami jej funkcjonowania i jednostką monetarną
- sylwetkami wybitnych Europejczyków
- polityką edukacyjną UE
- Integracja uczniów pochodzących z różnych środowisk społecznych, kulturowych, narodowych i etnicznych
- Nawiązywanie przyjacielskich kontaktów przekraczających granice państwowe, narodowościowe i językowe
- Doskonalenie języka i uświadamianie konieczności posługiwania się językami obcymi
- Doskonalenie umiejętności komunikowania się za pośrednictwem Internetu i tworzenia prezentacji multimedialnych
- Wymiana doświadczeń pedagogicznych i wychowawczych w związku z procesem przemian zachodzących w obyczajowości
młodzieży w wyniku procesów integracyjnych
|