Opis testu:
Aparat Pentax *istD z obiektywem Pentax SMC-FA 100f2.8 macro zamocowany na statywie. Pomiar światła matrycowy, naświetlanie w trybie automatyki z preselekcja przysłony.
Balans bieli ustawiony na światło sztuczne. Wszystkie filtry starałem się ustawić w tym samym położeniu kierując się maksymalnym wytłumieniem odbicia żarówki w szybie
lub maksymalnym zaczernieniem wyświetlacza LCD umieszczonego w kadrze.
Użyte filtry: Cokin Circular Pola 52mm, Cokin 58mm Linear Pola, Hama PL circular M58 (IV), Heliopan S52 Jet-Pol cir. 2.5x, Hoya 52mm SUPER CIR-PL, Marumi DHG Circular P.L.D 58mm.
Filtr Hoya to seria HMC-super z powłokami wielowarstwowymi po wewnętrznej stronie (w odróżnieniu od innych filtrów HMC-super polaryzacyjne mają powłoki tylko od wewnątrz).
Filtr Marumi DHG ma powłoki wielowarstwowe po obu stronach. Pozostałe filtry bez powłok wielowarstwowych.
Zdjęcia z numerem 0 to zmniejszone pełne kadry wykonane w celu oceny flar i blików.
Zdjęcia z numerem 1 to niezmniejszone wycinki kadru wykonane w celu oceny wpływu filtra na ostrość rysowania.
Zdjęcia z numerem 2 to zmniejszone pełne kadry wykonane w celu oceny wpływu filtra na kolorystykę zdjęcia.
Na zdjęciach wykonanych bez filtra i z filtrami wybrano obszar pomiarowy o rozmiarach 20x20 pikseli i neutralnym kolorze(widoczny na załączonym poniżej fragmencie zdjęcia, położony w tym samym miejscu na wszystkich zdjęciach)
Następnie dokonano pomiaru wartości średnich składowych RGB dla tego obszaru.
Uzyskano następujące wyniki:
Bez filtra: R=153 G=156 B=156
Cokin Circular Pola 52mm: R=147 G=151 B=151
Cokin 58mm Linear Pola: R=147 G=155 B=154
Hama PL circular M58 (IV): R=145 G=152 B=151
Heliopan S52 Jet-Pol cir. 2.5x: R=150 G=154 B=153
Hoya 52mm SUPER CIR-PL: R=148 G=151 B=151
Marumi DHG Circular P.L.D 58mm: R=147 G=149 B=149